10/100 – Přelomové polské filmy

Projekt “10/100” je přehlídkou deseti přelomových polslých filmů uplynulého století, kterou promítneme v rámci letošního ročníku festivalu 3Kino v Praze při příležitosti 100. výročí získání Polské nezávislosti. Projekt realizujeme ve spolupráci se spolkem “Stowarzyszenie Solanizatorzy” v rámci mnohaletého programu NIEPODLEGŁA pro roky 2017-2021, v rámci dotačního programu Institutu Adama Mickiewicze (IAM) „Kulturalne pomosty”, který je financovaný z prostředků polského Ministerstva kultury a národního dědictví (MKiDN).

 



Dybuk

1.Dybuk / The Dybbuk

Der Dibbuk, Polsko; 1937; 121 min.

Režie/Director: Michał Waszyński

Film Dybuk byl pro jeho režiséra, Michała Waszyńského, jakýmsi návratem k židovským tradicím a legendám jeho dětství. Děj tragického příběhu o lásce a smrti židovského Romea a Julie je založený na prastarých chasidských a kabalistických představách a rituálech. Byl určen pro převážně židovské publikum a proto také zcela namluven v jazyce jiddiš. Filmové zpracování klasického jidiš (v originále Tsvishn Tsvey Veltn, po přepracování autorem existuje i ruská verze) dramatu S. Anského o posedlosti dívky dybukkem (v jidiš dibukem) – zlým duchem. Vychází z lidových představ východoevropských Židů, jejichž zvyky se Ansky zabýval i jako etnograf. Pro zvýraznění autenticity se film natáčel i v židovském ghettu v Kazimierzi (dnes součásti Krakova), byl obsazen hvězdami jidiš divadla a zpívá zde i špičkový kantor G. Sirota. www.fdb.cz a csfd.cz

vstupenky zde


MOCNY CZŁOWIEK


2. Silný muž / Mocny człowiek

Mocny człowiek (PL, 75 min.)

Režie: Henryk Szaro  Scénář: Jerzy Braun, Henryk Szaro Kamera: Giovanni Vitrotti  Hrají: Grigorij (Grzegorz) Chmara, Agnes Kuck, Julian Krzewiński, Maria Majdrowicz, Artur Socha
Průměrný žurnalista, toužící po slávě a uznání, dočítá na návštěvě u svého nemocného přítele jeho nový rukopis. Vědom si kvality díla, ohodnotí jej pouze průměrně, čímž vezme příteli veškeré naděje a přivede ho k myšlence na dobrovolnou smrt. Následně mu nabídne morfium a nechá přítele jeho osudu. Pod rouškou noci se do jeho bytu vrátí, aby tam rukopis odcizil. Román vydá pod svým jménem a záhy se stává slavným. Teprve láska k cizí ženě v něm opět probudí city a s nimi i špatné svědomí. Film vznikl podle stejnojmenného románu Stanislawa Przybyszewského z roku 1912. Po druhé světové válce nezůstala v Polsku ani jediná kopie a film byl považován za ztracený. Až v roce 1997 se jedna kopie našla v Bruselském filmovém archivu. Na DVD vyšel s hudbou od Maleńczuk Tuta Rutkowski Super Tria.

vstupenky zde

ZAKAZANE PIOSENKI


3. Zakázané písničky / Forbidden Songs

Zakazane piosenki, Polsko; 1947; 98 min.

Režie/Director: Leonard Buczkowski

Muzikál “Zakázané písničky” režiséra L. Buczkowského je považován za první polský poválečný celovečerní film. Jeho osou jsou vzpomínky mladého muzikanta, člena pouličního orcestru, Romka Tokarského, který se spolu se svojí sestrou Halinou po celou dobu okupace Polska aktivně účastnil ilegálního protifašistického odboje. Po osvobození Varšavy se o své zážitky z válečných let dělí s polským vojákem, který pro změnu proti Němcům bojoval v armádě. Hlavními hrdiny filmu však nejsou lidé z té či oné “fronty”, ale vlastenecké melodie a písničky, které obě strany provázely nelehkými časy, podporovaly jejich odhodlání v boji proti krutému nepříteli a dodávaly jim odvahu i důvěru ve vítězství. www.fdb.cz

vstupenky zde
PĘTLA


4. Smyčka / The Noose

Pętla, Polsko; 1957; 97 min.

Režie/Director: Wojciech Jerzy Has

English friendly

Piják Kuba se po letech rozhodl skoncovat s alkoholem. V šest večer po práci ho vyzvedne jeho loajální přítelkyně a půjdou spolu k doktorovi. Jenže ještě není ani deset dopoledne a Kuba už nedokáže vydržet čekat sám doma, kam mu pořád volají kamarádi. Zvládne si ve městě udržet odhodlání nepít? Na každém rohu potkává důkazy ničivosti a marnosti života pijana. Jenže co když mu přijde marné už úplně všechno? Nemilosrdný filmový portrét závislosti na alkoholu napsal podle své vlastní povídky Marek Hłasko, další polský talent s tragickým osudem, jehož tisk přirovnával k Jamesi Deanovi. Literární symbol nonkonformismu mladé generace 50. let měl s alkoholem vlastní neblahé zkušenosti. Režisér Wojciech Jerzy Has vedl spořádanější život a později se proslavil jako režisér surrealističtěji laděných děl, především historického fantasy dramatu Rukopis nalezený v Zaragoze (1964). www.lfs.cz

vstupenky zde

POCIĄG



5. Vlak / Night Train

Pociąg, Polsko; 1959; 94 min.; 35 mm.

Režie/Director: Jerzy Kawalerowicz

V lůžkovém oddíle nočního vlaku mířícího k moři se shodou okolností setkávají lékař Jerzy a krásná Marta. Jelikož nezbývá volné místo, jsou oba nuceni strávit cestu spolu. Mezi spolucestujícími se ale nachází i Staszek, bývalý Martin milence, který se ji stále snaží přesvědčit, aby s ním zůstala. Mezi Martou a Jerzym se postupně rodí přátelský vztah. Nestihnou ale překročit jisté meze, neboť jejich kupé nečekaně navštíví policie, která hledá vraha, jenž v afektu zabil svoji ženu. I když je za něj nejprve považován Jerzy, ukáže se, že skutečný vrah je stále ve vlaku! Kawalerowiczovi se ve Vlaku podařilo vytvořit, i když mimoděk, skrze kolektivního hrdinu realistický obraz tehdejší polské společnosti, nakrátko probuzené po politických změnách roku 1956. Vlak měl doma mimořádný divácky úspěch. Dostalo se mu ale uznání i za hranicemi – na benátském festivalu byl oceněn za mistrné technické zvládnutí kamery. (Petr Vlček)

vstupenky zde

SÓL ZIEMI CZARNEJ


6. Sůl černé země / The Salt of the Black Earth

(Sól ziemi czarnej, Polsko; 1969; 98 min.; 35 mm)

Režie/Director: Kazimierz Kutz

Host: Olgierd Łukaszewicz

Film Sůl černé země je první částí tzv. Slezského triptychu režiséra Kazimierze Kutze, jehož volně navazujícími díly jsou snímky Perla v koruně (1971) a Jako korálky v růženci (1980). Děj se odehrává roku 1920 během povstání polských horníků, usilujících o zachování svojí národní identity. Do boje odchází i sedm bratrů Basistových, z nichž ten nejmladší, Gabriel, proniká v převleku do německé uniformy na nepřátelské území. Tady poznává německou ošetřovatelku, do které se zamiluje. Přichází však silný útok, při němž umírá otec Basista i mnoho dalších povstalců. Raněného Gabriela se sice podaří převézt na druhý břeh řeky, ale jeho bratři, kteří jej tam očekávají, jsou už jenom tři… Exkluzivním a vzácným hostem projekce bude herec v hlavní roli Olgierd Łukaszewicz. www.fdb.cz
PERŁA W KORONIEvstupenky zde


7. Perla v koruně / The Pearl in the Crown

Perła w koronie, Polsko; 1972; 111 min.

Režie/Director: Kazimierz Kutz

Lyrický příběh o lásce mladých hornických manželů, zasazený do Slezska poloviny 30. let. Dějovou osu filmu tvoří stávky horníků, kteří se nehodlají smířit s tím, že němečtí majitelé chtějí zavřít ztrátový důl. Protože vedení dolu nechce ustoupit, vyhlašují horníci hladovku. Situace se i nadále vyhrocuje až k výzvě horníků, aby byl důl zatopen i s nimi. Z dolu nevyfárají… (www.fdb.cz)
KOBIETA SAMOTNAvstupenky zde


8. Osamělá žena / A Lonely Woman

Kobieta samotna, Polsko; 1981; 92 min.

Režie/Director: Agnieszka Holland

English friendly

Bezprostředně před emigrací v roce 1981 stačila Agnieszka Hollandová ještě v Polsku dokončit snímek Osamocená žena. Ten sice vznikal v období „revolučních” událostí let 1980-1981, tedy v době plné nadějí a očekávání, přesto byl jedním z nejčernějších pohledů na polskou realitu přelomu 80. let a jedním z nejdepresivnějších příspěvků kina morálního neklidu. Kvůli následnému vývoji událostí – porážka Solidarity a nastolení výjimečného stavu – se do kin dostal až v roce 1987 (do té doby se promítal pouze neoficiálně na ilegálních VHS kopiích). Snímek vznikl na základě scénáře, který režisérka napsala společně s Maciejem Karpińským. Pojednává o listonošce Ireně (skvělá Maria Chwalibógová), ženě ve středním věku, jež žije s malým synkem Bogušem v nuzných podmínkách nevlídného bytu. (www.lfs.cz).
PORA NA CZAROWNICEvstupenky zde



9. Čas pro čarodějnice / A Time for Witches

Pora na czarownice, Polsko; 1993; 106 min.

Režie/Director: Piotr Łazarkiewicz   

English friendly

Mladá narkomanka Jola a homosexuál Andrej se setkávají zcela neromanticky na svém pracovišti – nádražních toaletách…, kde se oba prodávají mužům. Pojí je podobný osud – oba jsou HIV pozitivní bezdomovci. Spřátelí se a navzdory okolnostem se snaží být spolu a co nejvíce si pomáhat. Ale Andrejova cesta se chýlí ke konci a on ví, že mu už mnoho času nezbývá. Přemluví Jolu, aby ho doprovodila do “Červeného domu” – bývalého stranického sekretariátu, nyní centra pro bezdomovce, jehož vedoucím je řádový otec Jan. Ten se snaží zajistit svým klientům vše potřebné a pokud možno je vrátit zpět do života. Naráží ale na odpor místních obyvatel, kteří by v nově zrekonstruovaném domě viděli raději byty pro sebe. (www.fdb.cz)
WOJACZEKvstupenky zde


10. Wojaczek / Wojaczek

Wojaczek / Wojaczek Polsko; 2000; 90 min.

Režie/Director: Lech Majewski

Kamera/Cinematography by: Adam Sikora

English friendly

Portrét „prokletého básníka“ Rafała Wojaczka není klasický biografický film, ale spíše experimentální sonda do psychiky geniálního umělce. Snímek ukazuje poslední období jeho života, zakončené tragickou smrtí. Wojaczkův mýtus je plný skandálů a historek, které skládají obraz komplikované osobnosti. Rafa Wojaczek byl rozhněvaný mladý básník, který zemřel ve věku 26 let. Jeho poezie a sebedestruktivnl styl života měli silný vliv na život mnohých mladých Poláků. Pil, bil se, vyskakoval z okna, chtěl se oběsit a skákal z třetího poschodí. V neustálé konfrontaci se smrtí se ji snažil podvést. Ženy ho obdivovaly, ale on měl rád jen jednu osobu – sebe. www.febiofest.cz a www.lfs.cz

vstupenky zde

 

Projekt “10/100 – přelomové polské filmy na 3Kino 2018” Financováno z prostředků polského Ministerstva kultury a národního dědictví (MKiDN) v rámci mnohaletého programu NIEPODLEGŁA pro roky 2017-2021, v rámci dotačního programu Institutu Adama Mickiewicze (IAM) „Kulturalne pomosty”.

10_100_Logotipe