Historie

MFF 3KINO 6. ROČNÍK 2019

Šestý ročník festivalu proběhl v termínu od 10. do 15. října 2019. Slavnostní zahájení a vybrané premiérové projekce se odehrály na nejprestižnějších místech kulturní mapy Prahy – v kinech Lucerna a Světozor. Věrni jsme ale nadále zůstali i našim tradičním kinům Atlas a Evald, v jejichž třech kinosálech jste si mohli do sytosti vychutnat další festivalové projekce včetně několika workshopů. Připravili jsme také řadu novinek a překvapení v podobě bohatého doprovodného programu (divadelní vystoupení, koncert, výstava).

Hlavním tématem 6. ročníku MFF 3Kino byla svoboda. Přehlídku zahájil historický film Černý Mercedes režiséra Janusze Majewského, jehož kriminální zápletka se odehrává v Polsku za časů druhé světové války.

Černý Mercedes byl zároveň jedním z jedenácti titulů, které se na šestém ročníku festivalu utkaly o hlavní cenu pro nejlepší film. Mezi ně dále patřily například další historický film Mr. Jones režisérky Agnieszky Holland, Éter polského klasika Krzysztofa Zanussiho nebo maďarské snímky Rozkvetlé údolí, Trezor a Jeden den. Z českých filmů se soutěže zúčastnili Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka nebo koprodukční Tiché doteky Michala Hogenauera

Polský režisér Zanussi byl zároveň hostem festivalu 3Kino, stejně jako např. český filmař Václav Marhoul. Jeho Nabarvené ptáče se na přehlídce také promítalo, a to v nesoutěžní sekci Zvláštní uvedení. Tamtéž byl k vidění i polský snímek Návrat, za nímž stojí režisérka Magdalena Łazarkiewicz, sestra Agnieszky Holland.

Festival také připomněl 30. výročí konání Festivalu nezávislé československé kultury v polské Vratislavi i demokratických změn regionu. V programu byly tedy zařazeny snímky, které propojuje právě téma svobody či boje za ni. Uvedeny byly v sekcích Ostrovy svobody a Svobodné filmy po roce 89.

Další festivalovou sekcí byla Retrospektiva, v níž se připomínaly snímky Dvojí svět hotelu Pacifik a Excentrici Janusze Majewskeho a také filmy Moje dcery krávy a Hel Kingy Dębské. Ve druhém jmenovaném filmu polské režisérky, která studovala také na pražské FAMU, si zahrála Aňa Geislerová

Novinkou 6. ročníku byla soutěž hraných filmů, kde se představilo jedenáct snímků –  7 citů (Polsko, 2018, režie Marek Koterski), Černý Mercedes (Polsko, 2019, režie Janusz Majewski), Éter (Polsko, Maďarsko, Ukrajina, Litva, 2018, režie Krzysztof Zanussi), Jeden den (Maďarsko, 2018, režie Zsófia Szilágyi), Mr. Jones (Polsko, Velká Británie, Ukrajina, 2019, režie Agnieszka Holland), Rozkvetlé údolí (Maďarsko, 2018, režie László Csuja), Trezor (Maďarsko, 2018, režie Péter Bergendy), Zábava, zábava (Polsko, 2018, režie Kinga Dębska), Železný most (Polsko, 2019, režie Monika Jordan-Młodzianowska), Staříci (Česká republika, 2019, režie Martin Dušek, Ondřej Provazník) a Tiché doteky (Česká republika, Nizozemsko, Lotyšsko, 2019, režie Michal Hogenauer).


Filmy hodnotila mezinárodní odborná pětičlenná porota, kterou tvořili divadelní režisérka, herečka a filmová tvůrkyně Anna Wieczur-Bluszcz​, střihač a producent Adam Dvořák, producentka, členka Evropské filmové akademie a Slovenské filmové a televizní akademie a pedagožka na FTF VŠMU v Bratislavě Barbara Hessová, dramaturgyně, scénáristka a decision maker Zuzana Kopečková a režisérka, scénáristka, členka Polské filmové akademie a umělecká ředitelka MFF Židovské motivy ve Varšavě Magdalena Łazarkiewicz. Porota rozhodla o třech oceněných: Na třetím místě se umístil film Staříci, druhé místo obsadil Mr. Jones a absolutním vítězem se stal Jeden den.

Festival se neobešel bez doprovodného programu. S unikátním performers vystoupením přišla herecká trojice Rádio Ivo s hrou Život nedoceníš, která vynikla výrazovou civilností a zvukovým realismem, který plynul v pozvolném tempu. Dalším bodem byla divadelní skupina #TerminusAQuo a její inscenace morálního neklidu „GO!“, vytvořená jako umělecké vyjádření skupiny k fenoménu široké komercializace uměleckého života obecně.

(Použité texty: 3Kino.cz, Cinepur.cz)


MFF 3Kino navštívili:

Andrzej Kawala, ředitel festivalu Lubuskie Lato Filmowe

Artur Zaborski, filmový kritik

Emilia Mira Haviarová, filmová a televizní scénáristka, psycholožka, programová ředitelka mezinárodních kulturních programů pro středovýchodní Evropu, Kavkaz a Rusko a poradkyně se specializací na středovýchodní kinematografii

Grzegorz Potęga, zakladatel Solanin Film Festiwalu

Ibolya Fekete, režisérka a scénáristka

Izabela Kiszka-Hoflik, produkční, zakladatelka Nezávislého filmu na polském kanálu 2 a členka Evropské filmové akademie, komisařka v Polském filmovém institutu

Janusz Majewski, režisér a scénárista

Jerzy Armata, filmový a hudební kritik, místopředseda Literárního kruhu polské asociace filmařů polské sekce FIPRESCI

Katarzyna Zawadzka, herečka

Kinga Dębska, režisérka a scénáristka

Konrad Paszkowski, ředitel Solanin Film Festiwalu

Krzysztof Zanussi, režisér, scénárista a držitel nejvyšších ocenění získaných na prestižních mezinárodních filmových festivalech

László Csuja, režisér a scénárista

Maria Dębska, herečka

Olga Chajdas, režisérka

Petr Vlček, dramaturg Letní filmové školy a projektový manažer na FAMU

Rafał Mohr, divadelní a filmový herec

Sonia Bohosiewicz, herečka

Tadeusz Wantula, ředitel festivalu Filmové babí léto

Václav Marhoul, scenárista, režisér, herec a producent

Włodzimierz Niderhaus, producent


Promítané filmy:

3 dny bez rozsudku (3 dni bez wyroku, 1991, režie Wojciech Wójcik)

7 citů (7 uczuć, 2018, režie Marek Koterski)

A zase budeme šťastní (I znów będziemy szczęśliwi, 2019, režie Krzysztof Wołżański)

Bezpodmínečná láska (Miłość bezwarunkowa, 2018, režie Rafał Łysak)

Bolše Vita (Bolse Vita, 1996, režie Ibolya Fekete)

Černý Mercedes (Czarny Mercedes, 2019, režie Janusz Majewski)

Červená a bílá (Wojna polsko-ruska, 2009, režie Xawery Żuławski)

Den cvoka (Dzień świra, 2002, režie Marek Koterski)

Dvojí svět hotelu Pacifik (Zaklęte rewiry, 1975, režie Janusz Majewski)

Dziku (2018, režie Kamila Chojnacka)

Elizabeth (2018, režie Wojciech Klimala)

Éter (Eter, 2018, režie Krzysztof Zanussi)

Excentrici (Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy, 2015, režie Janusz Majewski)

Exekutor (Komornik, 2005, režie Feliks Falk)

Fízlové (Psy, 1992, režie Władysław Pasikowski)

Hel (2009, režie Kinga Dębska)

III (2018, režie Marta Pajek)

Janek Vodnář (Jańcio Wodnik, 1993, režie Jan Jakub Kolski)

Jeden den (Egy nap, 2018, režie Zsófia Szilágyi)

Jen strach (Tylko strach, 1993, Barbara Sass-Zdort)

Konstruktér (Konstruktor, 2012, Tessa Moult-Milewska)

Kontrolované hovory (Rozmowy kontrolowane, 1991, režie Sylwester Chęciński)

Křivý dům (Krzywy Domek, 2016, režie Anna Wieczur-Bluszcz)

Moje dcery krávy (Moje córki krowy, 2015, režie Kinga Dębska)

Nabarvené ptáče (2019, režie Václav Marhoul)

Návrat (Powrót, 2018, režie Magdalena Łazarkiewicz)

Navrátilec (Zawrócony, 1994, režie Kazimierz Kutz)

Oko cyklónu (Oko cyklonu, 1990, režie Henry Kostrubiec)

Mr. Jones (Obywatel Jones, 2019, režie Agnieszka Holland)

Porno (1989, režie Marek Koterski)

Poslední zvonění (Ostatni dzwonek, 1989, Magdalena Łazarkiewicz)

Propuštěn ze života (Zwolnieni z życia, 1992, režie Waldemar Krzystek)

Rozkvetlé údolí (Virágvölgy, 2018, režie László Csuja)

Staříci (2019, režie Martin Dušek, Ondřej Provazník)

Strašný sen (Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza, 1993, režie Kazimierz Kutz)

Svatba (Wesele, 2004, režie Wojciech Smarzowski)

Taky pro tebe něco mám (Też coś dla ciebie mam, 2018, režie Iwo Kondefer)

Target Earth (2017, Kamil Janko),

Tatínek (Tato, 1995, režie Maciej Ślesicki)

Tiché doteky (2019, režie Michal Hogenauer)

Trezor (2018, režie Péter Bergendy)

Výmyk (Wymyk, 2011, režie Gregorz Zgliński)

Výslech (Przesłuchanie, 1982, režie Ryszard Bugajski)

Vžum (Wzium, 2018, režie Karolina Cybulska),

Zábava, zábava (Zabawa, zabawa, 2018, režie Kinga Dębska)

Zwykłe losy Zofii (2018, režie Dominika Gnatek)

Že život má smysl (Że życie ma sens, 2001, režie Grzegorz Lipiec)

Železný most (Żelazny most, 2019, režie Monika Jordan-Młodzianowska)

Život jako smrtelná nemoc přenášená pohlavní cestou (Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, 2000, režie Krzysztof Zanussi)